Do czego służy Filtr. Definicja płaska nasadka na obiektyw zmieniająca wygląd fotografowanego.
filtr co to jest

Czy przydatne?

Definicja Filtr

Do czego służy FILTR: Filtr obiektywu fotograficznego, filtr fotograficzny to płaska nasadka na obiektyw zmieniająca wygląd fotografowanego obrazu, nakładana przeważnie na przód obiektywu, a jeżeli to jest niemożliwe, to na jego tył (na przykład w obiektywach lustrzanych, albo najszerszych). Filtry występują w formie opraw wkręcanych na należyty gwint na obiektywie, opraw zaciskanych, albo wkładów do specjalnej ramki montowanej na obiektywie (mechanizm Cokin). Do filtrów nie zalicza się nasadek zmieniających ogniskową (to są konwertery). Typowe filtry posiadają dwa gwinty – z tyłu zewnętrzny, do mocowania na innym filtrze albo na obiektywie, i z przodu, do mocowania następnego filtra, osłony przeciwsłonecznej albo zakrywki obiektywu. Należy pamiętać, iż filtry zmniejszają liczba światła wpadającego poprzez obiektyw (zależnie od swojej gęstości i barwy), może to prowadzić do niedoświetlenia filmu. Przez wzgląd na tym fotografując z filtrem trzeba adekwatnie zwiększyć czas naświetlenia filmu. Wartość pokazującą o ile należy skorygować ekspozycję (w chwili zastosowania danego filtra) tytułujemy krotnością filtra. Wartość ta jest zwykle podana na krawędzi filtra albo na jego opakowaniu. Najczęstszym błędem wynikającym z nieprawidłowego użycia filtrów jest używanie kilku filtrów wkręcanych równocześnie. Skutkiem takiego błędu jest winietowanie (zasłanianie brzegów kadru). Dlatego także, w celu przeciwdziałania winietowaniu, filtry robi się jak najcieńsze, a w skrajnych sytuacjach – dla obiektywów najszerszych, wytwarzane są szczególne wersje filtrów pozbawione gwintu z przodu (tak zwany wersja slim). Błędu tego można uniknąć stosując sporo filtrów w systemie Cokin – ramka, w którą wkłada się te filtry jest zazwyczaj wiele większa niż średnica gwintu i zawiera szczeliny pozwalające na zamontowanie kilku (zazwyczaj trzech) filtrów. Dodatkowo, ramka taka powiększa możliwości wykorzystania filtrów połówkowych. Typy filtrów barwny do fotografii czarno-białej – filtry w barwach prostych albo czystych, wykorzystywane do powiększenia kontrastu wybranych motywów obrazu o wyraźnych barwach, na przykład filtr czerwony służy do powiększenia kontrastu zachmurzonego nieba przez przyciemnienie niebieskiego nieba przy nienaruszonej bieli chmur, przy małym zachmurzeniu skutkuje to miły dla oka kontrast białych chmur i ciemnego nieba, a przy sporym zachmurzeniu – skutek nieba burzowego. Filtry żółte bądź żółto-zielone mogą służyć do rozjaśniania (uwypuklania) roślinności. barwny do fotografii barwnej – filtry o dowolnych barwach, mające zmienić kolorystykę zdjęcia w celu korekcji barwnej, albo odwrotnie – w celu nadania odpowiedniego nastroju. Filtry korekcyjne mogą służyć do regulacji temp. bieli. Do nich należą filtry ocieplające, które służą do obniżania temp. bieli na zdjęciu – w tym filtry serii 81, wykorzystywane do usuwania lekkiego niebieskiego odcienia, bądź nadania zdjęciu lekko brązowego koloru i filtry serii 85 – silne filtry wykorzystywane do robienia zdjęć w świetle świetlówek (zimnym) na filmie skalibrowanym do światła dziennego. Odwrotnie działającymi filtrami są filtry ochładzające – a więc podwyższające temperaturę bieli na zdjęciu – seria 80 (łagodne, usuwające czerwony odcień) i 82 (silne). Mocniejsze filtry korekcyjne czasem zwane są konwersyjnymi ponieważ pozwalają na konwersję światła z dziennego na zimne, i odwrotnie, z zimnego na dzienne. Filtry korekcyjne mają raczej (aczkolwiek niekoniecznie) wykorzystanie w fotografii pozytywowej, jako iż w razie negatywu odcień zdjęcia można zmienić przy wykonywaniu odbitek. neutralny – niezmieniający barwy (neutralnie szary) filtr przyciemniający. Mimo iż w fotografii zazwyczaj zależy nam, tak aby tracić jak najmniej światła (stąd walka o jak najjaśniejsze obiektywy), to zdarzają się sytuacje, kiedy chcemy zmniejszyć liczba światła wpadającego do obiektywu. Ma to miejsce wtedy, gdy potrzebujemy wydłużyć czas ekspozycji, nie zmieniając przysłony albo gdy zakres przysłon nie wystarczy do uzyskania wystarczająco długiego czasu w danych uwarunkowaniach oświetleniowych. Typy efektów, do których uzyskania może być wymagany długi czas, to na przykład: zdjęcia piorunów w okresie burzy, skutek welonu – a więc rozmazanych strug wody na zdjęciach wodospadów bądź fontann, smugi świateł jadących samochodów. połówkowy – filtr którego skutek ograniczony jest do połowy jego powierzchni, druga połowa z kolei jest zupełnie przezroczysta. Zazwyczaj przejście pomiędzy częścią przezroczystą, a częścią efektową jest płynne. Najwygodniejszymi filtrami połówkowymi okazują się filtry mechanizmu Cokin, gdyż pozwalają na dowolną regulację wielkości powierzchni na której występuje skutek (można je przesuwać względem mocowania). Filtry na gwint nie dają tej możliwości i granica pomiędzy obszarem efektu, a obszarem bez efektu musi zawsze przebiegać poprzez środek zdjęcia. połówkowy neutralny – służy do przyciemnienia połowy (bądź w razie filtrów typu Cokin, części) zdjęcia. Potrzeba taka może zajść wtedy, gdy część obszaru zdjęcia jest wyraźnie jaśniejsza od drugiej – na przykład przy fotografowaniu zachodu słońca nad morzem, gdy niebo jest zazwyczaj o jedną przysłonę (wartość EV) jaśniejsze niż powierzchnia morza – dzięki wykorzystaniu neutralnego filtru połówkowego – unikniemy w takiej sytuacji prześwietlenia nieba, bądź niedoświetlenia wody. połówkowy barwny – służy do uzyskania zmiany barwy na połowie zdjęcia. efektowe gwiazdkowy zwielokrotniający obraz zmiękczający (soft focus) – filtr nadający zdjęciu lekko senny nastrój. Skutkuje on, iż jasne obszary rzucają lekką poświatę na obszary sąsiadujące. W bardzo prymitywny sposób można także taki skutek uzyskać umieszczając przed obiektywem napiętą pończochę polaryzacyjny – filtr ten pochłania światło o polaryzacji liniowej w wybranym kierunku. Skutek dla fotografii jest taki, iż pochłania on światło rozproszone w atmosferze w razie fotografowania nieba. Błękit nieba staje się ciemniejszy, a chmury pozostają białe (to jest skutek podobny, aczkolwiek nie identyczny, jak działanie filtru czerwonego w razie fotografii czarno-białej). Pozwala on także na powiększenie nasycenia barw powierzchni matowych (na przykład zieleni roślin, bądź kolorów tkanin) w słoneczny dzień. Filtr najmocniej działa, gdy obiektyw skierowany jest pod kątem 90 stopni od kierunku padania światła. Z tym wiąże się także jedna z niedogodności polaryzatora – w razie obiektywu szerokokątnego może być widać, iż na przykład pas nieba jest ciemniejszy a dalej od niego już nie. Kluczową wadą polaryzatora to jest, iż zabiera on część światła (zazwyczaj ok. 1 – 1,5 EV, a więc wymaga od 1 do 1,5 mniejszej przysłony albo dłuższego czasu naświetlania). Filtr polaryzacyjny umożliwia także wyeliminowanie odbić od szyby albo powierzchni wody. liniowy – najprostszy filtr polaryzacyjny. Skutek działania ma taki sam jak polaryzator kołowy, jednak może zakłócać działanie przedmiotów światłoczułych bądź automatykę ostrości w nowoczesnych aparatach. kołowy – bardziej zaawansowany rodzaj polaryzatora. Można go użytkować z każdym rodzajem aparatu. skylight - pozwala wyeliminować niebieską dominantę powstającą zazwyczaj przy zdjęciach plenerowych w cieniu. Rekomendowany jest do zdjęć w cieniu przy słonecznej pogodzie i bezchmurnym niebie. Maksimum absorpcji filtra leży w dziedzinie koloru zielonego. Wykorzystanie filtra gwarantuje uzyskanie właściwej równowagi barwnej w każdych uwarunkowaniach oświetleniowych i neutralny odcień skóry. Pozwala uniknąć dominant barwnych wywołanych na przykład poprzez liście drzewa. Dzięki swemu lekko różowemu zabarwieniu redukuje przeniebieszczenie powodowane poprzez światło dzienne i nadaje zdjęciu przyjemny, nieco cieplejszy odcień. Jednocześnie odcina promienie ultrafioletowe i minimalizuje zamglenie kadru. Podobnie jak UV, może być na stałe umocowany na obiektywie jako filtr ochronny. UV – filtr rekomendowany do fotografowania aparatem analogowym na zewnątrz na wysokości pow. 1500 m n.p.m., gdzie promieniowanie ultrafioletowe jest na tyle spore, iż może mieć wpływ na materiał światłoczuły. Dlatego, iż filtry te praktycznie nie mają widocznego efektu na zdjęciu w normalnych uwarunkowaniach, w praktyce są one najpopularniejszymi filtrami obiektywowymi, lecz w wykorzystaniu jako ochrona przedniej soczewki obiektywu przed czynnikami mechanicznymi. IR – filtr użytkowany do fotografii w dziedzinie podczerwieni.

Działanie Filtr znaczenie w Słownik na F .